Gewoon ter info, mochten mensen het ook eens moeten doenMijn ervaring:Na het zien van kleine rotvliegjes in mijn nieuw terrarium en het opeens verschijnen van larfjes op mijn mest, heb ik besloten om eens een meststaaltje te laten onderzoeken.
Ik verschoot me een bult toen ik de uitslag kreeg:
o.a.
flagellaten,
oöcysten,
wormlarven en
oöcyten en
ciliaten.
Het is blijkbaar normaal dat kikkers flagellaten en ciliaten hebben, maar die wormlarven/oöcysten stonden me zeker niet aan.
Meteen naar Bart (Chaba) gebeld met de vraag of hij een behandeling wist. Maar buiten wat andere kikkerhouders deden en wat dingen op internet, vond ik niets concreets.
Zelf heb ik op 400x gekeken (10x 40x) en dan zie je wel wat oöcysten.
Ciliaten en flagellaten, die zag ik minder goed (wat kleins bewegen)
De behandeling:Vandaag ben ik bij
Tom Hellebuyck van Universiteit Merelbeke gegaan en heb de behandeling besproken.
We hebben besloten dat we de ciliaten, flagellaten en wormlarven gaan aanpakken. De oöcysten nog niet. Gezien een combi therapie vrij zwaar zou zijn voor deze kikkers.
De kikkers vliegen in quarantaine, waardoor ik het terrarium kan ten "uitdrogen". Dit zal de infectie druk enorm doen dalen.
3 dagen wordt behandeld met fenbendazole en flagyl. Dit via druppels op de rug.
Afhankelijk of er klinische symptomen optreden (vermagering, voedselweigeren, zwakker worden) ga ik al dan niet de oöcysten aanpakken. Gezien toltrazuril vrij zwaar is voor die beestjes.
Wat (slechte) beeldjes

Wormen:Hier gebruik ik Levamisole (100mg/ml) voor (Panacur)
Dosering? 2mg/ml water
Hoeveel? 1druppel / 3gr kikkergewicht
Duur? 3dagen, 1x/dag
In ons geval dus: 0,2ml op 10ml water
Flagellaten/Ciliaten:Daar hebben we Flagyl (in tablet vorm)
Dosering? 10mg / ml water
Hoeveel? 1druppel / 3gr kikkergewicht
Duur? 3 dagen, 1x/dag
In ons geval dus: 1/4 tablet vergruizelen en oplossen in 1ml water. Daarvan 0,1ml optrekken en aanleggen tot 1ml water.
Het eerste wat ik deed was dus gisteren de quarantaine bakken klaargemaakt, T°/RV% gecheckt. En dan vandaag een weegschaaltje gaan kopen.
Alles klaarzetten:

Kikkers wegen:

Het vergruizelen van de tabletten:

Dit doe ik tussen 2lepels, en om het wegspringen te vermijden en het daarna makkelijker te kunnen overbrengen van het poeder, plooi ik papier (oranje).
Hoe het in de spuit krijgen?

[/URL]
En hoe mengen? (let op de vingers)

Druppelen? (sorry voor slechte foto)